tientukkoracing.keskustelu.info

Motorsporttia huumorilla jo vuodesta 1998
Tänään on 14 Joulu 2017 07:09

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pirelli ralli 25.-27.9.14
ViestiLähetetty: 28 Syys 2014 15:33 
Poissa
A-junnu

Liittynyt: 12 Joulu 2013 17:57
Viestit: 55
Aika pitkä ja tapahtuma rikas Pirelli ralli on takana. Maaliin päästiin ja säälipytty (on muuten harvinaisen ruma putty) ja eka sellainen SM kisasta on keräämässä pölyä.

Numeroksi oli arvottu 5, joka toi mukanaan pienen aikataulu ongelma mukaan.
Reitti oli pitkähkö ja katsastus menee päällekkäin nuotituksen kanssa, joten katsastin auton jo torstai iltana.

Perjantaina aloitettiin nuotti hommat klo 6 ja 550 km jälkeen noin klo 16 olitiin valmiit.

Huoltokin saapui sopivasti kisan alkuun pienen siirtymän jälkeen, joten klo 18.04 päästiin matkaan.

EK1: Olin katsonut pitkin viikkoa sääätiedotuksia. Rengasvalinnat oli tehty jo Turussa ja samoilla pyörillä oli tarkoitus selvitä, joten kelin piti olla kuiva.
Meidän kannalta näyttikin hyvältä ja päästiin ajamaan Pengonpohja kuivalla ja miltei päivän valossa (sininen hetki).
Hyvä aloitus vaikka odotin Pengonpojalta aika paljon, koska olen ajanut sen toiseen suuntaan pariin kertaan ja se on hieno pätkä.
Nuotti tarkastuksen jälkeen jäin kuitenkin vähän epävarma olo. Nuotti ei oikein osunut, paljon oli ylityksiä, jotka meni kallion päältä ja heittää autoa toiselle kyljelle.
Meillä ei ollut kuitenkaan ongelmia vähän varovainen aloitus nuotin pitävyyttä tarkastellen.
Rinkeli auto leivottiin uuteen muotoon.

EK2 Saalahti: Siellä on eräs silta joka oli huomiolla ja reittioppaasakin merkitty LUIKAS.
Koko yön oli tullut vettä ja tie olikin aivan märkä/kostea. Ei oiken purrut rengas kosteella tiellä. Ois vaatinu jotakin muuta rengasta, mutta liukasta oli.
Ja se silta. Ei voi uskoa, miten liukas voi tuommone puu silta olla.
Puusilta ysikymmpi vasen, ei vaadi mitään toimenpiteitä, hanaa vaan :)
Tällä kertaa vaatii. Vähän vielä lisättiin kyytiä ennen siltaa sikaanin jälkeen, mutta kun paino jarrua, mitään ei tapahtunut.
Kokeilkaa ajaa noin 30-40 km/h ja 30m ennen seinää painaa kytkin pohjaan ja katsella kun seinä lähenee. Aika villi olo.
No onnkesi asvaltti nappasi vähän kiinni ja kääntymismerki lähti mukaan ja päästiin läpi.
Autoa pestessä huomasin että lokari oli osunut myös kaiteenseen, joten aika lähellä keskeytystä käytiin. Vanhat Jyskälä kävijat (ajamassa tai katsomassa) eivät varmaan sortuneet tuohon. Aika hyvällä prosentilla paikka yllätti myös kärki porukkaa.
http://www.rallism.fi/kuvagalleria/2014 ... fault.html.

EK3: täällä pito oli jo paljon parempi vaikkakin, odotin edelleen kosteaa pintaa. Se näkyi vähän varovaisen ajona.

EK4 Savo: Jotenkin lähdössä onnistuivat sössimään lähtöajat niin, että löivät AT kortin kouraan ja ilmoittivat että seuraavat valot, no aikaa oli jäljellä 7 sek. ennen seuraavia valoja tehdä kaikki lähtötoimenpiteet. Parin kilometrin kohdalla yhdessä vasurissa löydettiin sitten tarpeeksi iso kivi. Nuotissa oli VT- sisältä, mutkan "takaosalla" oli sitten kivi => hirveä pamaus ja kuulosti että vetari meni poikki ja hakkaa vapaana runkoon.
Ajettiin sitten varovasti ilman vetoa, että ei rikota lukkoja. Jonkun ajan päästä huomasin kuitenkin että auto vetään joka tassulla tai ei ainakaan lukko luista (ei tosin tiedä miten tämä N12 käyttäytyy vetoakseli rikon kanssa, vanha subbe ei kestänyt kaasua yhtään vaan keskilukko alkoi luistaa). Josko kuitenkin vanne rikko?

Maalissa huomattin että vanteen reunasta puuttuu 10 cm ja ilmeen kaupalla ilmat ei tullu kerralla ulos. Hakkaava ääni oli tullu siitä, kun jarrusatula sorvasi soikeesta vanteesta itsellen tilaa. Tukivarsi oli myös vääntynyt. Vaihdettin rengas ja ennen huoltoa oli vielä yleisö EK. Auto ei oikein rullanut kunnolla vaan oli vähän kuin jarru päällä.

EK5 ylöiso ek: lähtö AT:lla oli ensikertalaiset vaudissa. 0-autojen olisi pitänyt ohjeistaa viimesitään miten lähdössä toimitaan. Pienen säädön ja lähtöaika korjailujen jälkeen päästiin ajamaan EK läpi ja huoltoon. Maali sikaanissa piti kuitenkin antaa tonnin heinapaalille pusu, onneksi tuli vain pieni lommo lokariin.

Huolto: Päätettiin, että tukivartta ei vaihdeta, koska se ei tule ilman apurungon löysäämistä pois (tämä pitää jatkossa korjata niin että tulee).
Teknikot Pete + Risto sääti aurauksen kuntoon ( 2 cm hartusta => 0.3254 mm aurausta) muut huoltokuviot siihen päälle ja 30 min huoltoaika oli käytetty viimeista sekuntia myöten. Huollon jälkeen auto rullasikin oikein hyvin ja ratti oli paremmin suorassa kuin ennen rallia.

EK:t 6-8: tiet oli nyt ihan kuivia samoin kuin Saalahden puusilta, joten sen puolesta ei hätää. Nopeilla osuuksilla tunnuttiin jäävän ja Heikkilä pääsi ohi vaikka ihan hyvin tultiin. Varaa kyllä jäi mutta halu päästä ajamalla maaliin alkoi nostaa päätään.

EK9 (6): nopein tie, paljon torpparia ja pito oli hyvä. Jo niin hyvä, että yritin ajaa oikein nuotin mukaan ja ilman ylimäärisiä varmistus nostoja.
Yhdessa vasurissa perä lienee päässyt irtosoralle tai jotakin, mutta auto lähti spinnamaan ja mentiin perä edellä ojaan ja sitten kahdella pyörälle.
Olisi hyvä saada kuva ko. tilanteesta, koska sisäkamerasta oli loppunut akku.
Tuo kahdella pyörää kiikkuminen tuntui ikuisuudelta ja aika lähellä oli että auto ei mennyt nurin. Tippui kuitenkin takas pyörilleen ja päästiin heti matkaan. Aikaa meni max 5 sek. koko operaatiossa.

Tavoitteena oli kauden paras kisa ja se taisi tullakkin. Ero kärteen oli parhaillan vain vai reilu pari sek/km, joten sen puolestä olen tyytyväinen.

Huolto teki pitkää päivää, koska ymmärtääkseni myös yöllä oli tehty noin 10 mottia hälkoja. Työn jaosta en ole selvilla.

ISO Kiitos Petelle ja Ristolla huollosta. Taisi osua kauden isoin huoltoremppa Tampereella ja hyvä että oli osaavat miehet remmissä.

SM kausi 2014 on sitten ohi. Vaikka ois pari rallia tässä ihan kulmilla, saa ralli hommat olla tältä kaudelta tässä. Auto odottaa kyllä pientä nollausta, rupeaa olemaan kuhmua vähän joka puolella. Kausi meni nousujohteisesti. Talvella sladi, kesällä sladille varmistus ja hyppy, Tapereella tilanne.

Mukava olisi jatkaa myös ensi vuonna, mutta sponsori puolelle tarvitaan muitakin oma lämä. Sen verran huomaa että aika työlästä on SM:n kiertäminen. Kisat vie 2-3 päivää ja ilman huoltoa homma ei pelaa.

Kiitos kaudesta 2014:

Mikalla kartturoinnista.
Huollosta: Pasi, Pekka, Pete, Risto, Seppo, Jouni, Teemu, Marja, Lad service


edit: EK3 incarin perusteella korjattu vähän juttua.
EK2: tuolle sillalle miehekkästi vielä kiihytettin ennen siltaa että se siitä varovaisuudesta.

edit: korjattu miljoona kirotusvirhettä ja aina löytyy lisää

PS:
numeron 3 Inessa Tushkanova peruutuksen syy oli kartturin puutuminen. Olisiko TTR:n varamiespalvelusta löytynyt halukas kartturi avustaa pulaan joutunutta kuljettajaa.


Viimeksi muokannut Nelivetopelle päivämäärä 30 Syys 2014 19:03, muokattu yhteensä 4 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Syys 2014 17:37 
Poissa
Ylläpitäjä

Liittynyt: 02 Marras 2013 12:53
Viestit: 182
Ei kait siinä mithään, hyvä jos teknikkotason huolto kelpasi. On se touhua tuo SM-homma, perjantaina ajellaan yksi pätkä, "huolletaan" 30 min eli eipä paljoa hommia ollut varsinkin kun joku LAD-servicen ukko kävi irroittamassa lisävalotkin. Yötauko ja aamulla 15 min huolto (tuliko niihin vehkeisiin Parc Fermessä vikoja), sitten 4 tuntia odottelua (= syömistä ja kaffen juontia cateringrekassa, nettisurffailua, tuttujen morjestelua jne...). Sitten kiireinen 30 minuutin päivähuolto, tälle teknikolle meinasi tulla kylmä hiki kun oli itselle tuntematon auto ja odotettavissa remontin korjausta. Mutta yhdessä toisen teknikkovanhuksen kanssa selvittiin kuin selvittiinkin (onneks en huomannut kuin vasta huollon lopussa että meillä oli runsaasti yleisöä ihmettelemässä ☺️). Sitten viisi (5) tuntia odottelua... Onneksi auto ja miehet kesti, ja lopputuloksena hieno suoritus. Hyvä pojat!

- teknikot ei ryyppää siellä missä isot pojat vaan etsii omat räkälät, tässä tapauksessa postmoderni korttelikapakka Palomar. Kai me vielä yhdet voidaan ottaa...
- nimeltä mainitsematon huoltoteknikko Risto teki ne 10 mottia halkoja, ja kun mulle eintullut uni silmään, niin järjestelin ne nätteihin pinoihin...
- Timo laita viestiä Cumulukseen ja pyydä se hinnanerotus huoneesta takaisin. Eihän se mummo edes vetänyt minun korttia, lunttas vaan nimen siitä...

Summa summarum, mukavia reissujahan nuo on mutta pitkiä päiviä...

_________________
Ihmiset elävät elämää. Elämässä tapahtuu asioita joihin emme voi vaikuttaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Syys 2014 19:19 
Poissa
A-junnu
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2013 21:12
Viestit: 68
Paikkakunta: Lieto
Nelivetopelle kirjoitti:
EK9 (6): nopein tie, paljon torpparia ja pito oli hyvä. Jo niin hyvä, että yritin ajaa oikein nuotin mukaan ja ilman ylimäärisiä varmistus nostoja.
Yhdessa vasurissa perä lienee päässyt irtosoralle tai jotakin, mutta auto lähti spinnamaan ja mentiin perä edellä ojaan ja sitten kahdella pyörälle.
Olisi hyvä saada kuva ko. tilanteesta, koska sisäkamerasta oli loppunut akku.
Tuo kahdella pyörää kiikkuminen tuntui ikuisuudelta ja aika lähellä oli että auto ei mennyt nurin. Tippui kuitenkin takas pyörilleen ja päästiin heti matkaan. Aikaa meni max 5 sek. koko operaatiossa.

Videohan tuosta suorituksesta on olemassa... https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... 52&fref=nf (siitä en mene takuuseen että linkki toimii...)

_________________
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Syys 2014 22:18 
Poissa
A-junnu

Liittynyt: 12 Joulu 2013 17:57
Viestit: 55
Nyt pitäsi joku ekonomi, merkononi tai muu markkina osaajan päivittä näitä huoltomies ilmoituksia.

siis

Tarjolla erittain haluttuja huoltohenkilö vakansseja.

edut:

- noin 300-1000 km siirtymä ajoa iloisella porukalla
- 40 min rajähtävää toimintaa
- 30 h ei niin rajähtävää toimintaa
- seurasta riippuen rentouttava yö hotellissa
- saa kuunnella useaan ketaan miten yksi eri + pitäisi olla eri - vai Täys ehkä vai sittenkin vaikee helppo
- hyvä liksa = kahvia ja makkaraa
- puu perhe kannustaa pitäämään hienoa harrastusta yllä

haitta puolia ei tietääkseni ole.


Oikeestaan hoko huoltohomma voisi verrata 30 h pornoelokuvaan, pari minuutia aktia ja loput pelkkää pask... (Pasi kerto kerran minkäläisia elokuvia noi on)


Ensi vuoden huoltohenkilö paikat myydään nyt. tee varaus ennen kuin loppuvat.


kaikesta huolimatta iso kiitos näille sankareilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Loka 2014 10:17 
Poissa
A-junnu

Liittynyt: 12 Joulu 2013 17:57
Viestit: 55
Nyt olisi pieni klippi Pirelli rallista sisältäen tuon ek 9:n sössimisen.
Tuossa ei näy mutkaan sisään tuloa ja miksi auto on jo ennen mutkaa noin poikittain mutta nuotti on VE- ,joten minun mittapuulla mutka. Isolla vaihteella yritetään selvitä ja lopussa kytkin pohjaan ja ohjataan vastaan :) Ois voinut ehkä selvitä paska sladilla, jos ois vetässy kolmosen tai kakkosen pesään.

Samoin tuolla klipillä näkyy iso vaihtelu vauhdin suhteen, joissakin mennaan ihan ok ja jossakin taas normaalia körö- körö kyytiä.

http://josalone.kuvat.fi/kuvat/Ralli/Ta ... 2014/5.wmv

Sisältä tuo tuntu että ois ollu emenpi perä edellä ojassa ja aivan kyljellään, mutta video valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa vai miten se menikään


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Loka 2014 23:57 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 04 Marras 2013 10:13
Viestit: 37
Katohan ! Nythän tuo ajo on mennyt ihan rallin omaisesti !
Hauska tuo peilin osuminen maahan viimeisessä klipissä, helppo kuvitella kabiinin hiljainen ja odottava hetki.. :)




Ps. Oishan tuota joutanut...

_________________
Autoa pidemmät matkat mennään autolla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö