Aika pitkä ja tapahtuma rikas Pirelli ralli on takana. Maaliin päästiin ja säälipytty (on muuten harvinaisen ruma putty) ja eka sellainen SM kisasta on keräämässä pölyä.
Numeroksi oli arvottu 5, joka toi mukanaan pienen aikataulu ongelma mukaan.
Reitti oli pitkähkö ja katsastus menee päällekkäin nuotituksen kanssa, joten katsastin auton jo torstai iltana.
Perjantaina aloitettiin nuotti hommat klo 6 ja 550 km jälkeen noin klo 16 olitiin valmiit.
Huoltokin saapui sopivasti kisan alkuun pienen siirtymän jälkeen, joten klo 18.04 päästiin matkaan.
EK1: Olin katsonut pitkin viikkoa sääätiedotuksia. Rengasvalinnat oli tehty jo Turussa ja samoilla pyörillä oli tarkoitus selvitä, joten kelin piti olla kuiva.
Meidän kannalta näyttikin hyvältä ja päästiin ajamaan Pengonpohja kuivalla ja miltei päivän valossa (sininen hetki).
Hyvä aloitus vaikka odotin Pengonpojalta aika paljon, koska olen ajanut sen toiseen suuntaan pariin kertaan ja se on hieno pätkä.
Nuotti tarkastuksen jälkeen jäin kuitenkin vähän epävarma olo. Nuotti ei oikein osunut, paljon oli ylityksiä, jotka meni kallion päältä ja heittää autoa toiselle kyljelle.
Meillä ei ollut kuitenkaan ongelmia vähän varovainen aloitus nuotin pitävyyttä tarkastellen.
Rinkeli auto leivottiin uuteen muotoon.
EK2 Saalahti: Siellä on eräs silta joka oli huomiolla ja reittioppaasakin merkitty LUIKAS.
Koko yön oli tullut vettä ja tie olikin aivan märkä/kostea. Ei oiken purrut rengas kosteella tiellä. Ois vaatinu jotakin muuta rengasta, mutta liukasta oli.
Ja se silta. Ei voi uskoa, miten liukas voi tuommone puu silta olla.
Puusilta ysikymmpi vasen, ei vaadi mitään toimenpiteitä, hanaa vaan
Tällä kertaa vaatii. Vähän vielä lisättiin kyytiä ennen siltaa sikaanin jälkeen, mutta kun paino jarrua, mitään ei tapahtunut.
Kokeilkaa ajaa noin 30-40 km/h ja 30m ennen seinää painaa kytkin pohjaan ja katsella kun seinä lähenee. Aika villi olo.
No onnkesi asvaltti nappasi vähän kiinni ja kääntymismerki lähti mukaan ja päästiin läpi.
Autoa pestessä huomasin että lokari oli osunut myös kaiteenseen, joten aika lähellä keskeytystä käytiin. Vanhat Jyskälä kävijat (ajamassa tai katsomassa) eivät varmaan sortuneet tuohon. Aika hyvällä prosentilla paikka yllätti myös kärki porukkaa.
http://www.rallism.fi/kuvagalleria/2014 ... fault.html.
EK3: täällä pito oli jo paljon parempi vaikkakin, odotin edelleen kosteaa pintaa. Se näkyi vähän varovaisen ajona.
EK4 Savo: Jotenkin lähdössä onnistuivat sössimään lähtöajat niin, että löivät AT kortin kouraan ja ilmoittivat että seuraavat valot, no aikaa oli jäljellä 7 sek. ennen seuraavia valoja tehdä kaikki lähtötoimenpiteet. Parin kilometrin kohdalla yhdessä vasurissa löydettiin sitten tarpeeksi iso kivi. Nuotissa oli VT- sisältä, mutkan "takaosalla" oli sitten kivi => hirveä pamaus ja kuulosti että vetari meni poikki ja hakkaa vapaana runkoon.
Ajettiin sitten varovasti ilman vetoa, että ei rikota lukkoja. Jonkun ajan päästä huomasin kuitenkin että auto vetään joka tassulla tai ei ainakaan lukko luista (ei tosin tiedä miten tämä N12 käyttäytyy vetoakseli rikon kanssa, vanha subbe ei kestänyt kaasua yhtään vaan keskilukko alkoi luistaa). Josko kuitenkin vanne rikko?
Maalissa huomattin että vanteen reunasta puuttuu 10 cm ja ilmeen kaupalla ilmat ei tullu kerralla ulos. Hakkaava ääni oli tullu siitä, kun jarrusatula sorvasi soikeesta vanteesta itsellen tilaa. Tukivarsi oli myös vääntynyt. Vaihdettin rengas ja ennen huoltoa oli vielä yleisö EK. Auto ei oikein rullanut kunnolla vaan oli vähän kuin jarru päällä.
EK5 ylöiso ek: lähtö AT:lla oli ensikertalaiset vaudissa. 0-autojen olisi pitänyt ohjeistaa viimesitään miten lähdössä toimitaan. Pienen säädön ja lähtöaika korjailujen jälkeen päästiin ajamaan EK läpi ja huoltoon. Maali sikaanissa piti kuitenkin antaa tonnin heinapaalille pusu, onneksi tuli vain pieni lommo lokariin.
Huolto: Päätettiin, että tukivartta ei vaihdeta, koska se ei tule ilman apurungon löysäämistä pois (tämä pitää jatkossa korjata niin että tulee).
Teknikot Pete + Risto sääti aurauksen kuntoon ( 2 cm hartusta => 0.3254 mm aurausta) muut huoltokuviot siihen päälle ja 30 min huoltoaika oli käytetty viimeista sekuntia myöten. Huollon jälkeen auto rullasikin oikein hyvin ja ratti oli paremmin suorassa kuin ennen rallia.
EK:t 6-8: tiet oli nyt ihan kuivia samoin kuin Saalahden puusilta, joten sen puolesta ei hätää. Nopeilla osuuksilla tunnuttiin jäävän ja Heikkilä pääsi ohi vaikka ihan hyvin tultiin. Varaa kyllä jäi mutta halu päästä ajamalla maaliin alkoi nostaa päätään.
EK9 (6): nopein tie, paljon torpparia ja pito oli hyvä. Jo niin hyvä, että yritin ajaa oikein nuotin mukaan ja ilman ylimäärisiä varmistus nostoja.
Yhdessa vasurissa perä lienee päässyt irtosoralle tai jotakin, mutta auto lähti spinnamaan ja mentiin perä edellä ojaan ja sitten kahdella pyörälle.
Olisi hyvä saada kuva ko. tilanteesta, koska sisäkamerasta oli loppunut akku.
Tuo kahdella pyörää kiikkuminen tuntui ikuisuudelta ja aika lähellä oli että auto ei mennyt nurin. Tippui kuitenkin takas pyörilleen ja päästiin heti matkaan. Aikaa meni max 5 sek. koko operaatiossa.
Tavoitteena oli kauden paras kisa ja se taisi tullakkin. Ero kärteen oli parhaillan vain vai reilu pari sek/km, joten sen puolestä olen tyytyväinen.
Huolto teki pitkää päivää, koska ymmärtääkseni myös yöllä oli tehty noin 10 mottia hälkoja. Työn jaosta en ole selvilla.
ISO Kiitos Petelle ja Ristolla huollosta. Taisi osua kauden isoin huoltoremppa Tampereella ja hyvä että oli osaavat miehet remmissä.
SM kausi 2014 on sitten ohi. Vaikka ois pari rallia tässä ihan kulmilla, saa ralli hommat olla tältä kaudelta tässä. Auto odottaa kyllä pientä nollausta, rupeaa olemaan kuhmua vähän joka puolella. Kausi meni nousujohteisesti. Talvella sladi, kesällä sladille varmistus ja hyppy, Tapereella tilanne.
Mukava olisi jatkaa myös ensi vuonna, mutta sponsori puolelle tarvitaan muitakin oma lämä. Sen verran huomaa että aika työlästä on SM:n kiertäminen. Kisat vie 2-3 päivää ja ilman huoltoa homma ei pelaa.
Kiitos kaudesta 2014:
Mikalla kartturoinnista.
Huollosta: Pasi, Pekka, Pete, Risto, Seppo, Jouni, Teemu, Marja, Lad service
edit: EK3 incarin perusteella korjattu vähän juttua.
EK2: tuolle sillalle miehekkästi vielä kiihytettin ennen siltaa että se siitä varovaisuudesta.
edit: korjattu miljoona kirotusvirhettä ja aina löytyy lisää
PS:
numeron 3
Inessa Tushkanova peruutuksen syy oli kartturin puutuminen. Olisiko TTR:n varamiespalvelusta löytynyt halukas kartturi avustaa pulaan joutunutta kuljettajaa.