tientukkoracing.keskustelu.info

Motorsporttia huumorilla jo vuodesta 1998
Tänään on 14 Joulu 2017 07:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Arctic Rally 2017
ViestiLähetetty: 30 Tammi 2017 13:54 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 02 Marras 2013 17:29
Viestit: 16
Tuntsan taika kestää. Tässähän voisi vaikka pitää pienen mainospuheen: Jos et koskaan keskeytä rallia tekniseen vikaan ja haluat kokea senkin riemun käytettyäsi paljon rahaa ja aikaa, niin ota Kimmo kyytiin - keskeytys on taattu ;)

Mutta itse kisaan:
Nuotitus kyseiseen kisaan on pitkä ja tavallaan rankkakin kokemus. Me Arin kanssa laitoimme Kemijärven alueen pätkät paperille maanantaina ja tiistaina (pitkiä päiviä). Onneksi näin tehtiin, koska keskiviikkona tuli lumimyräkkä, joka tukki tiet ja aika moni autokunta jäi jumiinkin pätkille. Kyseisille pätkille pääsi nuotittamaan vasta torstaina iltapäivällä ja perjantaita vasten yöllä. (nuotitusaikaa jouduttiin siis jatkamaan - kiitos järjestäjille)

Perjantaina alkuun vedettiin Aittajärvi ja kyllä heti huomasin, että verrattuna Piippolan kisaan, nyt on vanha kuski-Ari tullut takaisin. Yksi pieni tilanteen poikanen oli matkan varrella, kun edessä lähtenyt Astra oli mennyt penkkaan aika kovavauhtisessa oikeassa. Varoitusta ei ollut ehditty järjestää ja aika nopeasti tilanne oli jo ohi. Sen verran ehdin huomaamaan, että kyllä ne viiskymppisetkin aika vikkeliä ovat kintuistaan tilanteen niin vaatiessa :) (autokunta numero 100, pojilla oli molemmilla 50-vuotissynttärit tulossa, onnittelut)
Luokkanelonen, vajaa 10sek pohjista.

Kakkospätkänä Mäntyvaaran pyöritys. Lähtösuora reilu 50 m ja neulansilmä oikea. Niinhän se Corolla puski hieman ulkokaarteen puolelle ja hyvä ettei kiinni jäänyt. Normaalisti olen tottunut, että kuski kiroilee ja melkeinpä kiivastuu, mutta ei meidän Ari. Ari repesi kauheaan nauruun ja aina kun joku mutka meni vähän lavealla linjalla, sama nauru alkoi uudestaan. Naurua meillä piisasi huoltoon asti. Tämän pätkän tulen muistamaan vielä dementoituneena vanhuksenakin - hauskin rallikokemus ikinä.
Luokkakakkonen, reilu 3sek pohjista, kolmantena kisassa.

Kolmantena Sarriojärvi. Ajo maittoi ja olipa poron allejääminenkin lähellä. Minä havaitsin poron olevan puoliksi tiellä (auton levyinen ränni) ja suunta oli tielle. Eipä siinä mitään ehditty tekemään, muuta kuin havaitsemaan, ja jälleen kerran tilanne onnellisesti ohi.
Kyseisellä pätkällä odotin näkeväni Suomen parhaan kannustusjoukon, mutta kumpikaan emme heitä nähneet (vaikka kertomansa mukaan paikalla olivat :roll: )
Luokkapohjat 13,5sek, ykkösenä kisassa lähes puolen minuutin marginaalilla.

Neljäntenä pätkänä Hanhikoski, minulle kaikkein tutuin tie, kotini on melkein kyseisen pätkän varrella.
Aika monenlaisessa kilpurissa on tullut kyseisellä tiellä istuttua, mutta tuollaisessa kyydissä en ole aiemmin päässyt istumaan.
Kunnes...
Noin puolivälissä pätkää oli joku ÄRRÄauto mennyt vasurissa suoraan ja sitä kiertäessä Ari katsoi sitä hieman liian kauan ja ajauduimme pöperölle. Ari yritti laittaa pienempää pesään, mutta vaihdemissin seurauksena auto sammui. Ari yritti startata, mutta edellisenä sunnuntaina asennettu uusi pikkuruinen kisa-akku ei antanut virtaa starttaamiseen. Kytkimme kaikki virtalähteet pois käytöstä, mutta ei siitä ollut mitään apua. Nousin autosta ja menin varoittamaan seuraavia. Ari jäi kaivamaan kolmioita esille. Aikamme siinä seisoskeltuamme kulkusuunnasta alkoi kiilumaan tasku-/otsalampun valo. Minä huutelemaan, että tulkaa työntämään, meillä on akku tyhjä. Istahdimme autoon ja Ari neuvotteli kyseisten herrojen kanssa kolmion noudosta. Corolla saatiin tulille lihasvoimalla ja matka jatkui. Ajoimme hiljaa noin 150 metriä seuraavalla levitykselle, vyötimme itsemme kunnolla kiinni, minä tarkastin nuotin ja päästimme vielä seuraavankin auton ohitse. Jatkoimme matkaa, ja hetken kuluttua saimme kiinni hetkeä aiemmin ohitse päästämämme auton. Tunnistin auton ja sanoin Arille, että minä en ikinä uskalla ajaa V-autolla noin kovaa. Kyseinen auto oli Saarnion V-1600 Suzuki.
Ari tuumi, ettei pilata poikien kisaa ja jätti hieman etäisyyttä. No, kisassa kun ollaan ja kilsoja jäljella vielä muutaman normaalin SM-rallin verran, päätimme että ajetaan sittenkin kovaa pätkän maaliin asti. Saimme Suzukin pian kiinni ja pojille ISO peukku tien antamisesta. Ohitus oli helppo ja riskitön. Loppu olikin silkkaa nautintoa maaliin, jossa kuljettajan ensimmäinen kommentti oli:
Anna sitä nuuskaa :D (kyseinen kaveri ei ole mikään addiktoitunut nuuskankäyttäjä)
Pätkän viimeinen, vajaa 6min pohjista ja kokonaissijoitus tippui seitsemänneksi 5 ja puoli minuttia johtopaikalta.

Päivän viimeinen, viides pätkä oli Mäntyvaara toiseen kertaan.
Sama kämmi eka mutkassa ja melkein yhtä naurua oli tämäkin veto.
Vajaan neljän sekunnin pohjat ja sijoitus kisassa seitsemäs, vajaa 5min kärjestä.

Yötauko

Lauantaina suuntasimme ensimmäiseksi Siikakämälle uunituoreilla Misukoilla. Hieman meitä ihmetytti ajojärjestys. Edessämme oli Saarnio ja se oli ok, mutta hänen edessään oli toinen V-auto, joka oli Saarniotakin perässä jotain varttitunnin. Tiesimme, että pätkä on pitkä ja kovavauhtinen, joten pyysin AT-henkilöstöltä vähintään kahden minuutin lähtöväliä. Sen saimme ja kiitos siitä.
Ajo alkoi maittamaan ja jossain vaiheessa oli toinen v-auto (Honda) penkassa. Ei vaikuttanut meidän suoritukseen millään tavalla.
Loppuosa pätkää, aika pitkästi, on pirun nopeaa ja isoa tietä. Kyseisellä tiellä saimme jälleen Suzukin kiinni ja ohitus tapahtui nopeasti ja turvallisesti, menetetty aika voi olla muutama sekunti. Kerrottakoon, että pätkän jälkeen tankkauksessa Saarnio tuli kysymään jouduimmeko kauan olemaan hänen perässään. (emme joutuneet) Pojat olivat katsoneet nopeuttaan ja riemuinneet, että nyt mennään 170 km/h V-autolla ja sitten kuski oli kuullut kiukkuista murinaa takakulmalta ja vilkaissut peiliin ja siinähän me olimme kärkkymässä ohitusta.
Täytyy kyllä sanoa, että oli nautinto istua kyydissä tuolla tiellä - itse kuljettajan paikalla olisin pelännyt niin maan perusteellisesti.
Tankkauksessa huomasimme, että uudet Misukat olivat enää puolikuntoiset ja se aiheutti hieman mietintää ja ehkä aavistuksen huoltakin.
Luokkakakkonen, reilu 2sek pohjista ja kok.kisassa kolmantena, 3min 25sek kärjestä.

Seiskana Kauhuavaara. Jälleen ajo maittoi, huolimatta lievästä liukkaudesta. Aivan pätkän lopussa oli tarkasti otettava ysikymppivasen, jossa pirun paljon porukkaa. No, Ari tavoilleen uskollisena päätti antaa jotain myös katsojille. Vauhdilla mutkaan ja käkkärillä auto sisään. En tiedä, jotenkin se Corolla taas sammui, eikä jaksanut startata (Laturin valo oli vilkkunut jo edellisenä päivänä, ja huolimatta parhaasta mahdollisesta huollosta, sitä ei saatu korjattua - voi se uusikin osa mennä rikki, kun Kimmo on maisemissa. Kyseinen laturi oli uusi) Minä huutamaan ovi auki yleisölle, että tulkaa nyt helvetissä työntämään, meillä on akku sökö. (tuossa tilanteessa tuli ikävä etelän ammattikatsojia). Sieltähän ne pikkuhiljaa koloistaan kinusi tielle ja pukkaamaan. Corolla taas tulille ja matka jatkui.
Pätkäkolmosia, 40sek pohjista ja kok.kisasijoitus kolmas 3min 45sek kärjestä.

Kasipätkänä jälleen Mäntyvaara. Tällä kertaa emme sössineet eka mutkaa, mutta hauskaa silti oli.
Pätkäkakkosia, 1,5sek Lariota perässä ja kok.sijoitus kolmas, 3min 44sek kärjestä

Ysipätkänä Heinunkierto, kisan lyhin maastopätkä, vain vaivaiset 23 km. Ajo maittoi, ja latausvalo vilkkui. Välillä akku latasi 10 ja välillä mittari paukahti pohjaan, skaalan päättyessä 16 ampeeriin. Meinasimme keskeyttää jo pätkän välille yhteen ysikymppiseen, siirryttäessä isolta tieltä hieman pienemmälle. Moottorista kuului röpötystä ja ajattelimme, että turha särkeä konetta tuollaisen takia. Mutta, löysättyämme vauhtia, päätimme kuitenkin ajaa pätkän maaliin asti, josko vaikka virta riittäisikin perille asti. Ja riittihän se, pätkän maaliin asti ja siitä muutaman kilometrin tankkauspisteelle, jossa virta loppui sitten totaalisesti. Ilmoitus huollolle ja kisakeskukseen keskeyttämisestä. Ajoimme kyseiselle pätkälle vajaan 5sek pohjat ja olimme kok.sijalla kolmantena vajaa 3,5 minuuttia kärjestä.
Pätkän alkupäässä havaitsimme myös Suomen parhaan fanijoukon kyltteineen aaltoineen kaikkineen. (pieni hyvänolontunne valtasi sisimpäni kohdallanne)

Viimeinen, 52 kilometrinen Ristilampi jäi tällä kertaa valloittamatta.

Summa summarum:
Mahtava kisa, hieno auto, loistava kuski, paras huoltoryhmä ikinä (anteeksi Kuopiolaiset Tientukot) ja mukava jälkitunne.

ISO kiitos kaikille, jotka millään tavalla olitte projektissa mukana (tarkoittaa myös niitä, jotka eivät olleet paikalla, mutta jotka jollain tapaa osoittivat tukeaan, kannustusta tms)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Arctic Rally 2017
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2017 12:23 
Poissa
Yleinen
Avatar

Liittynyt: 02 Marras 2013 16:26
Viestit: 114
Paikkakunta: Lenkka-Jyvänen Kuopio
Kiitos Kimmo reportaasista. Näitä lukee ilolla, melkein kuin olisi itse ollut spooreissa mukana :D

...ja pitkällehän te pääsitte 8-)
T: Revotuli-rallissa (jälleen) keskeyttäneet

_________________
ETUVETO - Joku veikkauksen uusi peli vai?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Arctic Rally 2017
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2017 21:24 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 02 Marras 2013 17:29
Viestit: 16
henkka kirjoitti:
Kiitos Kimmo reportaasista. Näitä lukee ilolla, melkein kuin olisi itse ollut spooreissa mukana :D

...ja pitkällehän te pääsitte 8-)
T: Revotuli-rallissa (jälleen) keskeyttäneet


No joo, ajattelin että lyhyestä virsi kaunis ja siksi tyydyin tuollaiseen typistettyyn versioon.

Harmillista se teidän keskeytys. Vehkeet kuntoon ja uutta täkyä koukkuun.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö