tientukkoracing.keskustelu.info

Motorsporttia huumorilla jo vuodesta 1998
Tänään on 14 Joulu 2017 07:01

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Talven rallailua
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2016 15:53 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Heitetäänpä tähän pieni kooste kuluneen talven toilailuista Häjyn kanssa. Suunnitelmissahan oli startata kauteen tammikuun 16. Heinolassa RJSM-avauksesta, mutta kelit näyttivät hurjilta kun ei jäätä ollut missään. Ajamisen polte kuitenkin voitti ja kisaan ilmoittauduttiin, silläkin uhalla että rengastappiot ovat mittavat. Olemattomasta harrastekassasta ostettiin neljä uutta rengastakin, vaikka toiveena oli että vanhoilla korpuilla pärjättäisiin. Testiä tuupattiin noin 30 km, ja yllättävän hyvin piikit näyttivät kestävänkin soran raapimista.

Näillä Heinolaan, ja pakkasta oli noin 22 astetta eli kunnon talvikeli. Ennen kisaa merkattiin suuren maailman malliin renkaita, vaikka sarjaa ei ollutkaan tarkoitus jatkaa Liminkaan. Ykköselle lähdettiin ihan ok fiiliksellä, mutta ajo ei tuntunut hyvältä, auto oli levoton ja pito vaihteli rajusti. Öljyn lämmöt nousivat uhkaavasti, ja siirtymällä todettiin eteei jäähdytin lämpiä eli kierrossa häikkää. Mitään ei oikein reitillä mahtanut, eli jatketaan.
Kakkosella alkoi tuntua jarruongelmaa, poljin painui koko ajan enemmän ja jarrut alkoivat ottaa vain takaa. Parilla pumppauksella eteen sai painetta, mutta ajaminen oli tosi vaikeaa. Huoltoon lähti siirtymältä viesti, että tauolla ilmataan, ja sillä olikin jo letku kädessä huoltopäälliköllä. Siis ilmausletku.

Sitä ei kuitenkaan tarvittu, sillä kolmosella etujarrut vaativat jo 3-4 pumppausta ja yritettiin vain tulla läpi. 5,3 km rypöpaikkaankin tultiin jo suoralta pumppaillen, joten se ei aihauttanut tilanteita. Lopun pikkutiellä maltti ei vaan riittänyt, ja vanha linjavika tuli niin tauluun että jarrutus pelkillä takapyörillä heitti auton luisuun ja pyörä edellä kiveen, jonka seurauksena navan pultit katkesivat ja pyörä pakeni jarruineen lepikkoon. Auto pysyi kuitenki tiellä ja kori täysin ehjänä, mutta matka katkesi siihen. Huonommin kävi muutamalle muulle saman kiven löytäneelle, mm. Pohjamaan miehet pistivät ekaa kisaa ajetun, uuden Bemarin kopan vaihtokuntoon, ja samalla ainakin kaksi tolppaa poikki. Elämä on, ja ralli vasta onkin.

Vaurioiden ehjäämiseen ryhdyttiin pienen tuumailun jälkeen, ja diagnoosi oli lodullinen: uusi taka-akseli ja jarrulinjta takasillasta asti, ei siis paha. Pari-kolme iltaa siinä meni, ja kaikki piti jälleen olla kunnossa. Olikin pienen hetken, mutta jo ensimmäisillä testikilometreillä alkoi peräöljy haisemaan, ja sitä tulikin ulos kytkinkopasta, eli laatikkohommat oli samantien edessä.

Ensiepäily kytkinakselin stefan pettämisestä osoittautui vääräksi, sillä kytkinkopasta löytyi reikä, ja palanen laatikon sisäpuolelta. Tässä kohden joutui päätä raapimaan, kun laatikon sisältä löytyi kolhiintunut 5mm kuusiokoloruuvin kanta, eikä sellaista ruuvia ole koko laatikossa. Lopulta kellot soivat kuin Holmesin Serlokilla: palanenhan oli SISÄpuolella. Tutkimaan siis kytkinkoppaa, ja lopulta löytyi pultin kannalle paikka. Startin laipasta oli lähtenyt yksi pultti nousemaan, napannut kiinni paineasetelman pultteihin ja katkennut kuin leikaten kannan alta. Kanta oli tippunut kytkinkoppaan ja starttikehä oli napannut sen mukaansa kierrokselle lyöden pienen pultinpään ahtaassa paikassa kuoren läpi laatikkoon. Uskomaton tapahtumasarja ei kuitenkaan ollut rikkonut vaihteistosta muuta, ja remontti jäi kuorien vaihtoon. Kuitenkin samalla päätettiin vaihtaa löystynyt lukko kokonaan toisenlaiseen, ja sumujen saarelta saapui uusi Gripperin levylukko sovitettavaksi kirstuun.

Samalla muuteltiin vähän pyöränkulmia ja iskareita, vaihdettiin uutta jarrulevyä ja 10 testikilometrin kautta startattiin Keuruun harrasteralliin, Miikka Kimari pelkääjän paikalla. Alku meni tosi varovasti, lähinnä jarruongemat mielessä kummitellen, mutta kun auto tuntui pelaavan kasvoi vauhtikin, ja viimeinen pätkä tultiin lähes tasatahtia luokan voittaneen Juha Selänteen kanssa. Lopputuloksena luokan kakkostila ja auto ehjän talliin.

Nyt on vielä vähän harkinnassa lähdetäänkö talvikauden päätteeksi Jurvaan pienoisralliin, vai aletaanko suunnittelemaan kesäkautta. Kuitenkin fiilis on hyvä kun auto on taas kunnossa, mitä nyt konepelti pitänee vaihtaa kun siinä jossakin välissä pikku tohinassa testilenkille lähtiessä ei välttämättä olleet ne sokat ihan kiinni...mutta sellasta sattuu!

Kuvia ja jotain videookin NaamaKirjassa, https://www.facebook.com/gogorallyteam, mulkase sieltä!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö