tientukkoracing.keskustelu.info

Motorsporttia huumorilla jo vuodesta 1998
Tänään on 14 Joulu 2017 07:07

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 26 Loka 2015 02:33 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Laitellaan nyt vähän tarinaa tuosta kauden päätöskapinasta, kun Uusikaupunki-rallistakin jäi kirjoittelematta. Siellähän lohkesi Häjyllä luokkavoitto, mutta tuosta ei ylpistytty vaan lähdettiin nöyränä häviämään Espoo-Vihti-Lohja-mitänäitäon-akselille. Konttoripäälliköksi istahti ekaan kunnon ralliinsa velmies Mikko, joten auton poikittaissuuntainen painobalanssi oli kohdallaan.
Kisassa oli tarkoitus ajella 300 kilometriä Etelä-Suomea ristiin rastiin, josa 61 km kiirustaipaleita jaettuna kymmeneen pätkään. Koko leikkiin oli ajateltu kuluvan 9,5 tuntia aikaa, joten kyllä mietittiin että paljonko pitäis olla eväitä. No, se aika kului varsin verkkaisiin siirtymiin, joille oli annettu ihan ylipaljon aikaa. Näin ollen joka pätkän alussa ooteltiin ja vielä ooteltiin.

Lisäksi hommaa koristi urbaani elementti, eli kisan lähtö oli viety Espoon Metro-areenalle, jossa ajettiin yleisöerikoiskoe. Se tarkoitti kilometrin mittaista paalien kiertelyä 100x150m hiekkakentällä ja sillä ei ollut kyllä mitään tekemistä tämän lajin kanssa. Yleisöä oli paikalla kourallinen, joten ei tästä rallin suosio varmaan paljoa noussut. No, ajettiin pois ja huolto sai sukkuloida ihan tyhjän perässä pitkin Espoota päästäkseen 50 km päähän Nummelaan, missä oli puolestaan maali. Olihan huollon viihtymiseksi kolme eri huoltotaukoakin heitelty pitkin maakuntaa, eli autoliikenteen määrä oli huolella maksimoitu.

Se ykköspätkä ei mennyt oikein kuinkaan, eikä kakkonenkaan, joka oli kolmen kilometrin rykäisy pikkutietä. 11 lähtijän joukossa oltiin tässä vaiheessa puolenvälin paikkeilla. Kolmonen oli vähän tuttukin Lusilan pätkä, johon oli alkuun liimattu vähän asvalttitietä. Täällä lähti homma kulkemaan paremmin, ja tuloksena oli luokan kolmosaika. Orastava vaihteistovika tosin alkoi oireilla vähän pahemmin ja kakkosen lisäksi nelonen alkoi mennä huonosti päälle. Tällä kuitenkin selvittiin kun yritin vaihtaa vähän rauhallisemmin, jolloin synkrot ehtivät paremman tuntuisesti mukaan.
Tähän väliin tuli eka huolto, ja sen jälkeen neloselle, missä jäätiin jälleen kärjestä pikkuisen enemmän, mutta sijoitus yk:ssa tässä vaiheessa viides. Nelosen jälkeen olikin taas huolto, missä lamput keulaan ja vitoselle hölmöhämärän tihentyessä pimeäksi.

Vitonen tuli jälleen hyvin, luokan kolmosaika ja yleiskisassa nousu kolmospaikalle. Kutoselle oli pikkuisen tipsiä, mikä auttoi välttämään mm. maalimutkan miinan ja tänne räpsähti luokkapohjat. Palautus maanpinnalle tuli kuitenkin seiskalla, jossa eka oikea tuli tauluun ja piti pelastaa suoraan peltotien pistoon. Peruutellessa meni varmaan se reilu kymmenkunta sekuntia, mutta silti kärjestä jäätiin vain 17 sekkaa. Ilman tötöilyä olisi oltu tässä vaiheessa jo luokkakakkosia mutta jos ja jos, nii-in...

Kasi oli kolmonen uudestaan ja hyvin tuli jälleen, mutta puoli kilsaa ennen maalia ajettiin edellä menevä kiinni ja ohitukseen sekosi sekunteja, mikä hyydytti kamppailua kisan kakkostilasta. Tämä(kin) jäi kuitenkin merkityksettömäksi, sillä matkalla viimeiseen huoltoon alkoi ilmetä vikaa, jonka syyksi selvisi yksinkertaisesti sähkön puute. Häjy ei ladannut, ei tosin polttanut latausvalokaan, ja vaikka uusi säädin vaihdettiin laturiin, ei virtaa syntynyt. Lähdettiin kokeilemaan vielä kohti kasia, mutta virta loppui tyystin siirtymällä ja leikki jäi kesken.
Oireissa olis siis samaa kuin Orimattilassa, missä toki fataali vika oli irronnut johto Hestecin liittimessä. Nyt ilmeisesti kuitenkaan laturi ei ei kestänyt lisävaloleikkiä, vaan ilmoitti tuntien täyttymisestä. Harmittaahan se aika lailla, mutta motorsporttiahan tämä kaikki vaan on.

Summa summarum, lukuun ottamatta seiskan kädettömyyttä tuli ajo yllättävän hyvin ja Häjy peuhasi ihan kilpailukykyisesti. Ennakkoon kovin vastus Järvisalo jäi kutosella taakse ja muutenkin ero kasvoi odotettua vähemmän. Kun spekulointi ja jossittelu on tällä itkumuurilla kaiketi sallittua ja suotavaa, voisi tulosten valossa olettaa että ilman isompia kämmejä kolmossija nipussa olisi säilynyt maaliin asti ja kakkoseksikin olisi ollut saumaa. Palkinnot jaettiin kuitenkin joskus pikkutunneilla kaikki pätkät ajaneille ja omaan kirjahyllyyn ei nyt tarvinnut tilaa tehdä.

Tästä on kuitenkin hyvä siirtyä synkistelemään rospuutolle. Jos samalla sykkeellä osaisi ajaa joskus toistekin niin ei tiedä vaikka pärjäisi. Pyöreät linjat pysyi ajossa nyt ehkä paremmin kuin koskaan ja niin sitä ehtii vähemmilläkin hevosvoimilla, näköjään. Pimeässä ajaminen pelotti etukäteen ja jälkikäteen, mutta vissiin vähemmän kuin joitakin muita, koska jälkipään pätkät tuli suhteellisesti paremmin kuin alku. Tiet oli hienoja, siirtymät pitkiä mutta kun sillä saatiin kestävää tietä niin ei kai siinä mitään. Kiitos isäukolle huollosta ja Mikolle kartturoinnista, oli ensikertalaiselta kympin arvoinen suoritus. Siellä otti kokeneemmat kuhat ennakkoja, mutta minun ei tarvinnut reitistä ja ajasta huolta kantaa.

Tässä vielä kolmoselta inkkari, siitä voi arvioida miten hiljaa ne muut oikein ajoi. Tarkkasilmäinen (en minä) voi löytää Peten maalimutkan pipomerestä, vai liekö oli jo tuossa vaiheessa makuukatsomossa... https://www.youtube.com/watch?v=frKZFRD ... e=youtu.be


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Loka 2015 23:00 
Poissa
A-junnu
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2013 21:12
Viestit: 68
Paikkakunta: Lieto
Tarkkasilmäinen voi löytää toisenkin katsojan huomio shikaanilta...
Mutta tuolta ja kutosen maalista todettuna jokin on jännästi Häjyn jarruissa. Lentää nimittäin kipinää aika iloisesti jarrutettaessa...

_________________
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Loka 2015 23:22 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Joo, pimeällä tuo kipinöinti näkyy kuskillekin. Syytä on vaikea sanoa, ei pitäs olla rautaa toista vasten missään, kyllä se paloista tulee. Ainakin vasen puoli siis lyö tulta, olitko sillä
puolella autoa molemmissa paikoissa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2015 13:09 
Poissa
A-junnu
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2013 21:12
Viestit: 68
Paikkakunta: Lieto
Olazabal kirjoitti:
Joo, pimeällä tuo kipinöinti näkyy kuskillekin. Syytä on vaikea sanoa, ei pitäs olla rautaa toista vasten missään, kyllä se paloista tulee. Ainakin vasen puoli siis lyö tulta, olitko sillä
puolella autoa molemmissa paikoissa?

No itseasiasa molemmissa paikoissa oikealla puolella, että lyö molemmin puolin. Onkohan palat ja levyt toisilleen sopivat...?

_________________
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2015 16:15 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
RTP kirjoitti:
Olazabal kirjoitti:
Joo, pimeällä tuo kipinöinti näkyy kuskillekin. Syytä on vaikea sanoa, ei pitäs olla rautaa toista vasten missään, kyllä se paloista tulee. Ainakin vasen puoli siis lyö tulta, olitko sillä
puolella autoa molemmissa paikoissa?

No itseasiasa molemmissa paikoissa oikealla puolella, että lyö molemmin puolin. Onkohan palat ja levyt toisilleen sopivat...?


Sopivat? No levyt on semmoset pyöreet, keskellä reikiä. Ja palat semmoset mustat, toisesta reunasta kans vähän pyäreet. Ja levy sopii sinne palojen väliin, eli eiks se sillon oo sopiva?

Ferodon DS3000:lle en missään oo nähnyt mitään vaatimuksia levylle, joten en osaa sanoa miksei se Toyotan IQ:n tarvikelaikkaankin passaisi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2015 19:35 
Poissa
A-junnu
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2013 21:12
Viestit: 68
Paikkakunta: Lieto
Nii ja jos se autokin vielä noilla pysähtyy riittävästi, ni mikäs siinä.
Ompahan yleisölle ihmeteltävää...
Sen kerran kun minä olen jarruista valoilmiötä saanut, oli se ihan liekkiä... kun uusilla paloilla uuteen levyyn jarruttelin ja levyn rasvoja poistelin. Ehkä ne rasvat ois voinu muullakin tavalla poistaa...

_________________
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Loka 2015 23:12 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Jeba, hyvin pysähtyy. Paljon tulee kyllä jarrupölyä, mut oon ajatellut että se on niinkin renkaissakin, jos se ei kulu niin ei se pidäkään. Hyvä kysymys on toki että kun vastaavia paloja on paljon muillakin käytössä niin miksei ne kaikilla kipinöi.

Häjyssä oli mulle tullessa noi kolmetonniset joka kulmassa, mut edessä aika finito. Vaihdoin siksi takaa palat eteen ja taakse meni Kimmolta perintönä saadut tarvikepalat. Lähdin koettamaan kerran illan pimeessä enkä ensin tajunnut mitä jarruttaessa tapahtuu. Sitten hoksasin että sivuikkunan ohikin lentää kipinöitä ja molemmat penkat valaistuu :o. En tiedä kipinöikö edelliset palat ja jännä nähdä miten on seuraavan kombon kanssa, uudet levyt ja uudet ferodot lienee kiinni jo talvikauden alkaessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 17:24 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Katsokaapa muuten tätä sarjakuvaa, ei oo hidas Pressa meillä. Kun tuulennopea Häjy vilahtaa läpi Lusilan maalimutkan, on takavalojen kadotessa Pete jo melkein ylhäällä...


Liitteet:
DSC_0526_p.jpg
DSC_0526_p.jpg [ 168.89 KiB | Katsottu 109 kertaa ]
DSC_0527_p.jpg
DSC_0527_p.jpg [ 193.83 KiB | Katsottu 109 kertaa ]
DSC_0528_p.jpg
DSC_0528_p.jpg [ 157.33 KiB | Katsottu 109 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 17:26 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
Tarina jatkuu...


Liitteet:
DSC_0531_p.jpg
DSC_0531_p.jpg [ 180.34 KiB | Katsottu 107 kertaa ]
DSC_0532_p.jpg
DSC_0532_p.jpg [ 183.38 KiB | Katsottu 108 kertaa ]
DSC_0533_p.jpg
DSC_0533_p.jpg [ 178.46 KiB | Katsottu 108 kertaa ]


Viimeksi muokannut Olazabal päivämäärä 16 Marras 2015 17:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2015 17:27 
Poissa
B-junnu

Liittynyt: 27 Tammi 2014 12:50
Viestit: 21
..ja loppuhuipennus!


Liitteet:
DSC_0534_p.jpg
DSC_0534_p.jpg [ 181.77 KiB | Katsottu 106 kertaa ]
DSC_0535_p.jpg
DSC_0535_p.jpg [ 178.97 KiB | Katsottu 106 kertaa ]
DSC_0536_p.jpg
DSC_0536_p.jpg [ 177.38 KiB | Katsottu 108 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy

Tämäkin on ilmainen foorumi, jonka tarjoaa munfoorumi.com

Ilmoita asiaton sisältö